Stel jij bent een recruiter, wat zou je dan willen lezen op een cv? Jouw cv komt straks tussen allemaal andere cv’s ergens op stapel op een bureau te liggen. Aan de recruiter de taak om de meest geschikte kandidaat te kiezen. Maar hoe doen zij dat? Wat vinden zij belangrijk? Als je in deze ronde je kansen wilt vergroten, dan is het handig om te weten wat zij willen weten. Zo kun je meteen aansluiten op hun behoefte.
Onderzoek onder recruiters
Een Amerikaans onderzoeksbureau heeft 30 recruiters gedurende tien weken gevolgd. Ze hebben daarbij gelet op wáár recruiters naar keken per cv. Hoe vaak hun ogen erop vielen en hoelang ze keken. De techniek die ze daarvoor hebben gebruikt heet ‘Eye tracking’. Uit dit onderzoek zijn de volgende algemene conclusies te trekken.
Conclusie 1: Het belang van een duidelijke structuur
De eerste conclusie is dat recruiters een cv met een duidelijke visuele structuur beter lezen dan een cv waar geen duidelijke structuur in zit. De recruiters mochten de cv’s een cijfer geven op bruikbaarheid. Een cv met een heldere structuur kreeg een dikke voldoende. Terwijl een cv zonder goede indeling een onvoldoende kreeg. Het is dus heel belangrijk een heldere visuele indeling te hebben. De moderne cv templates op onze website hebben deze duidelijke visuele structuur. Heb je nog niet zo’n cv, dan is dit zeker een aanrader.
Conclusie 2: Op zoek naar de belangrijkste informatie
De tweede conclusie uit dit onderzoek is dat recruiters 80% van hun tijd kijken naar de volgende informatie in je cv:
• Je naam
• Je huidige functie, werkgever en start- en einddatum van je huidige functie
• Je vorige functie, werkgever en start- en einddatum van deze functie
• Je opleidingen
De overige 20% van de tijd scannen de recruiters naar kernwoorden en competenties die meestal ook duidelijk in de vacature vermeld staan. Bijvoorbeeld een specifieke opleiding, kennis van een bepaald computerprogramma, of een beschrijving van een bepaalde competentie.
Conclusie 3: De leestijd is héél erg kort
De derde conclusie is dat de recruiters dénken dat ze wel 5 minuten aan cv besteden, maar in de praktijk is dat maar 6 seconden! Natuurlijk hebben we het hier over getrainde lezers die goed weten wat ze zoeken in een cv. Maar vinden ze deze informatie niet binnen 6 seconden, dan is je kans wel voorbij. De oplossing hiervoor is dus om de informatie die zij nodig hebben, zo goed mogelijk vindbaar te maken.
3 tips
Wat leren we uit dit onderzoek? Hieronder zet ik de 3 belangrijkste tips voor je op een rij:
1. Breng een heldere visuele structuur aan in je cv
2. Zorg voor een prominente plek en een korte en krachtige omschrijving van: je naam, je huidige en vorige functie, werkgever en begin en einddatum, en van je opleidingen.
3. Zorg dat je kernwoorden strategisch plaatst in je cv. Bijvoorbeeld in je persoonlijk profiel of onder het kopje ‘vaardigheden’. Kernwoorden zijn de competenties of vaardigheden die in de vacature gevraagd worden en waar jij over beschikt.
Laat je cv lezen
Een laatste tip die ik je kan geven is: laat je cv testen door iemand die je kent. Laat hem of haar de vacature lezen en onderstreep daarin alvast de kernwoorden. Vraag hem of haar vervolgens om je cv in korte tijd te lezen en te beoordelen. Zo kom je ongetwijfeld tot nieuwe inzichten die jouw cv beter kunnen maken.
Je cv herschrijven?
Heb je een leuke vacature gezien? En wil je alles op alles zetten om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek? Laat dan je cv herschrijven, wij tillen je cv echt naar een hoger niveau.